woensdag 21 juli 2010

Dag 4: Het Colloseum en de Piramide

Goedenavond allemaal,

image Vandaag hebben we een erg lange wandeling gehad die ons heeft meegenomen langs het oude Rome. Tijdens deze wandeling hebben we een bezoek gebracht aan het Colloseum, het forum Romanum en de heuvel Paletijn met oude ruïnes daarnaast hebben we ook de overblijfselen van het oude Romeinse badhuis Terme die Caracalla gezien.

Onze dag begon ook vandaag weer met een heerlijk ontbijtje en een inmiddels vertrouwd kopje Cappucino. Zelfs Siemen begint dit lekker te vinden en drinkt dit gezellig elke ochtend met mij mee. Ook had Siemen deze ochtend zin in een glaasje Champagne.

image Rond half 10 zaten we weer in de bus richting het oude centrum. Vandaag de laatste twee wandelingen uit de reisgids 100% Rome gewandeld, deze combinatie was duidelijk langer dan de voorgaande dagen. We besloten eerst het Colloseum en bijbehorende bezienswaardigheden te bezoeken. Onderweg toen we een foto wilde maken kwamen we er achter dat de geheugenkaart niet in de camera maar nog in de laptop op de hotel kamer zat. Dus dat werd foto’s maken via de telefoon van Siemen omdat we geen zin hadden om eerst weer de geheugenkaart op te halen.

image Aangekomen bij het Colloseum was het er zoals we al hadden verwacht erg druk met bezoekers. Gelukkig heeft onze Roma Pass wonderen gedaan en konden we via een speciale rij zo naar binnen en alle honderden wachtende mensen voorbij lopen via deze rij. Het leek alsof we opeens erg belangrijk waren , omdat we via deze pas voorrang kregen. Hier waren we natuurlijk erg bij gebaat, omdat dit erg scheelde in de tijd. Het Colloseum is van binnen erg mooi om te zien. Men heeft in maart j.l. nog een podium gemaakt om te laten zien hoe dit gebouw vroeger werd gebruikt. Het is indrukwekkend om hier een keer geweest te zijn, maar daar houdt het voor ons ook verder mee op.

image Na dit bezoek hebben we het forum Romanum en de heuvel Palatijn bezocht, ook hier zijn overblijfselen uit het oude Rome te zien. Ook dit was erg mooi. We werden wel erg stoffig door het opstuivende zand van de erg droge grond hier. Na de bezichtiging van deze bezienswaardigheden hadden we al een groot deel van wandeling 3 erop zitten en zijn we verder gegaan met wandeling 4.

image Wandeling 4 bracht ons langs de ruïnes van het oude Romeinse badhuis Terme die Caracalla. Verder hebben we de piramide van Rome gezien en hebben we rond gewandeld in de Joodse Getto. Iets na 18.00u waren we klaar met onze wandelingen voor vandaag en hebben we hiermee eigenlijk alle belangrijke plekken van Rome gezien! Als restaurant tip stond er een restaurantje in wat ons wel aansprak. Het zou een klein restaurantje moeten zijn met een typisch Romeinse sfeer en het zou er zelfs een tikkeltje romantisch zijn. Bij aankomst op de plek van bestemming bleek het restaurant nog gesloten en was er door een garagedeur niets zichtbaar van het restaurant. Alleen de menukaart aan de muur zorgde ervoor dat dit gebouw eruit zag als een restaurant. Na het bekijken van deze menukaart sprak deze ons wel aan. Volgens onze reisgids zou het restaurant om half 7 openen. image Dit bleek ook zo dachten we, omdat om iets voor half 7 de deur werd geopend. Even later besloten we een kijkje te gaan nemen, we hadden aan de overkant ongeveer een half uur gewacht, omdat het ons leuk leek hier te eten. Bij binnenkomst in het restaurant, bleek dat de tafels nog niet waren afgeruimd en alles er nog stond zoals het was achtergelaten (het restaurant is in de middag een paar uur open en gaat daarna pas weer in de avond opnieuw open) Sinds de sluitingstijd die middag was er nog niets opgeruimd,daarom zag het er erg raar uit en ook de eigenaar was naar de keuken verdwenen. Na nog even buiten bij de deur gewacht te hebben kwam opeens de eigenaar naar buiten. Wij vroegen of er met twee personen konden eten, waarop de man antwoordde pas vanaf 20.00u uur open te zijn. Raar! We besloten hier niet op te wachten en zijn op zoek gegaan naar een ander restaurantje.

image Op een beetje vreemde plek kwamen we een restaurantje tegen. Het eten was op zich redelijk. Ik had een prima maaltijd salade en vooraf bruchetta (toast) met tomaten en Siemen had bruchetta met champignon paté en als hoofdgerecht een stuk vlees met een champignonsaus en als bijgerecht gebakken aardappeltjes. Het eten van Siemen smaakte helaas minder. Verder was het raar dat het voorgerecht gelijk met het hoofdgerecht werd geserveerd en de bediening sprak wat gebrekkig Engels. Ondanks alles hebbe we niet erg duur gegeten en onze magen waren weer goed gevuld. Na het eten de bus terug gepakt naar het hotel. Rond half 9 waren we hier weer terug in het hotel en hebben we beide lekker de stof van ons lijf afgedoucht. Nu liggen we wat op bed ik (Sabine) typ nu dit verhaal en Siemen ligt naast mij op bed en speelt op zijn DS. Onze voeten krijgen nu lekker wat rust, wel nodig na deze erg lange wandeling op de deze warme dag. (buiten 34 gr. Met een gevoelstemperatuur van 40 gr) We hebben allebei al een lekker kleurtje gekregen en bij mij zijn mijn birkenstocks al duidelijk in het wit zichtbaar op mijn voeten.

image We gaan nu even verder genieten van een glaasje wijn en voor Siemen van een biertje met wat lekkers erbij.

Alvast weltrusten voor straks.

Morgen hebben we een rustdag en blijven we hier in de buurt van het hotel. We gaan hier in de buurt nog wat winkelen en voor de rest lekker met een boek aan het zwembad liggen.

1. ondanks dat de geheugenkaart vergeten was zijn het toch mooie foto's geworden
    Rome is wel een prachtige stad.
    Vandaag lekker uitrusten en morgen weer op weg naar huis. Laten jullie even weten hoe laat het vliegtuig land en jullie opgehaald moeten worden?

gr. Wilma(ma)

2. Rara jongens die Romeinen...... Normale mensen ruimen het puin op.
    Zo te lezen weer een geslaagde dag, lekker gegeten, veel gewandeld en veel gezien.
    Niet te veel shoppen, het zal toch ook moeten meegaan naar Nederland.
    Rust lekker uit, voor je het weet ben je weer volop aan het werk.....
    Tot morgen.

3. Echt veel gezien deze dag en mooie foto's van de gsm. Jullie zullen morgen als je thuis komt wel moe zijn van al dat gewandel en geslenter. Gelukkig hebben jullie nog vakantiedagen genoeg om uit te rusten van deze enerverende reis.
    Goede terugreis. Sabine gewoon rustig blijven als het vliegtuig opstijgt en er van genieten.