donderdag 22 juli 2010

Dag 5: Helemaal niks gedaan (behalve uitslapen, shoppen, zwembadderen, zonnen en eten)

Beste volgers,

Vandaag moeten we jullie helaas teleurstellen. Dit keer geen mooie geschiedenisbeelden, maar vandaag hebben we een heuse rustdag beleefd. Na 3 volle dagen wandelen was het dan eindelijk zover. Genieten van het prachtige hotel in Rome. We besloten vandaag maar eens lekker uit te slapen in ons heerlijke kingsize bed, en daarna uitgebreid van ons ontbijtje te genieten.

Vervolgens besloten we toch maar weer een stukje te gaan wandelen. Dit keer echter niet om wat moois te zien, maar om de cultuur van het shoppen op te snuiven. Hierbij zijn we niet verder gekomen dan 1 km rondom het hotel. Hier heb je allemaal winkeltjes waar de Italianen zelf hun kleren kopen. Van maatpakken tot lakschoenen en van jurkjes tot lingerie. Sabine moest weer shoppen, we zijn natuurlijk niet anders van haar gewend!
Onderweg kwam ik ook nog een winkeltje tegen met een paar echte Italiaanse polo’s, dus deze maar meegenomen. Sabine had nog echte Italiaanse lingerie gevonden en een prachtig horloge. Na weer terug gelopen te zijn naar het hotel, besloten we een heerlijke duik te nemen in het verkoelende zwembad. Hier hebben we de rest van de middag doorgebracht op heerlijke ligstoelen (jaja, echt alles aan dit hotel is perfect! Dus wil je naar Rome, H10 Roma is jullie bestemming!). Met een goed boek en tijdschrift was de middag goed door te komen. Na een duik (van de zovelen) besloot Sabine eens op haar horloge te kijken hoelaat het was, echter was deze helemaal dood! Blijkbaar kon deze toch niet zo goed tegen water als dat ze dacht. Dit was dus een grote miskoop (5 euro!)

Rond half 8 besloten we maar richting een eetgelegenheid te gaan, aangezien onze magen toch een keer gevuld moeten worden. Dit keer besloten we richting de andere kant te lopen dan we normaal doen. Hier kwamen we echter het ene restaurant na de andere pizzeria tegen. Bij een chique restaurant besloten we maar eens op de menukaart te kijken. Hé hier kun je pizza’s krijgen, en laten we daar nu net zin in hebben (Sabine wilde graag een echte Italiaanse pizza, de vorige vond ze niet Italiaans genoeg). Na hier een heerlijk 4 gangen diner met als hoofdgerecht pizza gegeten te hebben besloten we maar weer richting de kamer te gaan. Het was inmiddels al half 10, en het begon al wat donker te worden. Oja het was nog wel goed warm, de temperatuur daalt hier amper ’s avonds, dus we zijn blij met een kamer met goede airconditioning! Nu even snel dit verhaaltje schrijven en dan naar bed, want morgen vroeg op aangezien we al om 10 uur op het vliegveld moeten zijn. De ervaring van de transfer van vliegveld naar hotel was niet al te best qua tijd, dus nu hebben we een redelijke marge ingebouwd. Om 11:55 vliegen we naar Eindhoven en we landen rond 14:00uur weer.
Dus dit is waarschijnlijk onze laatste blogpost. Als we nog eventueel zin hebben zetten we morgen nog wel wat neer over de terugreis, maar dat kan ik nu alvast voorspellen wat er in zal staan. De bus/metro/bus reis naar het vliegveld duurde langer dan verwacht. Daardoor missen we bijna het vliegtuig. Gelukkig had het vliegtuig 2 uur vertraging, waardoor we nog net het vliegtuig haalde. En we gelukkig weer Nederland in mochten. Of het daadwerkelijk zo afloopt, zul je nog wel van ons horen.

Bedankt voor het lezen van de blog en voor alle reacties. Het is echt heel leuk om deze te lezen!

Wij gaan er nog even een gezellig kort avondje van maken, en morgenochtend nemen we afscheid van het prachtige Rome! Het was zeker de moeite waard om dit een keer gezien te hebben.

Tot ziens weer in Nederland.

Groetjes Siemen & Sabine
Oja, jullie zullen wel denken, waar zijn die foto’s nu? Nou daar kunnen we kort en krachtig over zijn. We hebben welgeteld 5 foto’s gemaakt en dit vind ik niet de moeite om deze er vanavond nog op te zetten. Deze zullen we er morgen wel bij de andere foto’s van de terugreis zetten zodat jullie toch nog een ideetje krijgen van wat we vandaag gedaan hebben (gewoonweg niks)

woensdag 21 juli 2010

Dag 4: Het Colloseum en de Piramide

Goedenavond allemaal,

image Vandaag hebben we een erg lange wandeling gehad die ons heeft meegenomen langs het oude Rome. Tijdens deze wandeling hebben we een bezoek gebracht aan het Colloseum, het forum Romanum en de heuvel Paletijn met oude ruïnes daarnaast hebben we ook de overblijfselen van het oude Romeinse badhuis Terme die Caracalla gezien.

Onze dag begon ook vandaag weer met een heerlijk ontbijtje en een inmiddels vertrouwd kopje Cappucino. Zelfs Siemen begint dit lekker te vinden en drinkt dit gezellig elke ochtend met mij mee. Ook had Siemen deze ochtend zin in een glaasje Champagne.

image Rond half 10 zaten we weer in de bus richting het oude centrum. Vandaag de laatste twee wandelingen uit de reisgids 100% Rome gewandeld, deze combinatie was duidelijk langer dan de voorgaande dagen. We besloten eerst het Colloseum en bijbehorende bezienswaardigheden te bezoeken. Onderweg toen we een foto wilde maken kwamen we er achter dat de geheugenkaart niet in de camera maar nog in de laptop op de hotel kamer zat. Dus dat werd foto’s maken via de telefoon van Siemen omdat we geen zin hadden om eerst weer de geheugenkaart op te halen.

image Aangekomen bij het Colloseum was het er zoals we al hadden verwacht erg druk met bezoekers. Gelukkig heeft onze Roma Pass wonderen gedaan en konden we via een speciale rij zo naar binnen en alle honderden wachtende mensen voorbij lopen via deze rij. Het leek alsof we opeens erg belangrijk waren , omdat we via deze pas voorrang kregen. Hier waren we natuurlijk erg bij gebaat, omdat dit erg scheelde in de tijd. Het Colloseum is van binnen erg mooi om te zien. Men heeft in maart j.l. nog een podium gemaakt om te laten zien hoe dit gebouw vroeger werd gebruikt. Het is indrukwekkend om hier een keer geweest te zijn, maar daar houdt het voor ons ook verder mee op.

image Na dit bezoek hebben we het forum Romanum en de heuvel Palatijn bezocht, ook hier zijn overblijfselen uit het oude Rome te zien. Ook dit was erg mooi. We werden wel erg stoffig door het opstuivende zand van de erg droge grond hier. Na de bezichtiging van deze bezienswaardigheden hadden we al een groot deel van wandeling 3 erop zitten en zijn we verder gegaan met wandeling 4.

image Wandeling 4 bracht ons langs de ruïnes van het oude Romeinse badhuis Terme die Caracalla. Verder hebben we de piramide van Rome gezien en hebben we rond gewandeld in de Joodse Getto. Iets na 18.00u waren we klaar met onze wandelingen voor vandaag en hebben we hiermee eigenlijk alle belangrijke plekken van Rome gezien! Als restaurant tip stond er een restaurantje in wat ons wel aansprak. Het zou een klein restaurantje moeten zijn met een typisch Romeinse sfeer en het zou er zelfs een tikkeltje romantisch zijn. Bij aankomst op de plek van bestemming bleek het restaurant nog gesloten en was er door een garagedeur niets zichtbaar van het restaurant. Alleen de menukaart aan de muur zorgde ervoor dat dit gebouw eruit zag als een restaurant. Na het bekijken van deze menukaart sprak deze ons wel aan. Volgens onze reisgids zou het restaurant om half 7 openen. image Dit bleek ook zo dachten we, omdat om iets voor half 7 de deur werd geopend. Even later besloten we een kijkje te gaan nemen, we hadden aan de overkant ongeveer een half uur gewacht, omdat het ons leuk leek hier te eten. Bij binnenkomst in het restaurant, bleek dat de tafels nog niet waren afgeruimd en alles er nog stond zoals het was achtergelaten (het restaurant is in de middag een paar uur open en gaat daarna pas weer in de avond opnieuw open) Sinds de sluitingstijd die middag was er nog niets opgeruimd,daarom zag het er erg raar uit en ook de eigenaar was naar de keuken verdwenen. Na nog even buiten bij de deur gewacht te hebben kwam opeens de eigenaar naar buiten. Wij vroegen of er met twee personen konden eten, waarop de man antwoordde pas vanaf 20.00u uur open te zijn. Raar! We besloten hier niet op te wachten en zijn op zoek gegaan naar een ander restaurantje.

image Op een beetje vreemde plek kwamen we een restaurantje tegen. Het eten was op zich redelijk. Ik had een prima maaltijd salade en vooraf bruchetta (toast) met tomaten en Siemen had bruchetta met champignon paté en als hoofdgerecht een stuk vlees met een champignonsaus en als bijgerecht gebakken aardappeltjes. Het eten van Siemen smaakte helaas minder. Verder was het raar dat het voorgerecht gelijk met het hoofdgerecht werd geserveerd en de bediening sprak wat gebrekkig Engels. Ondanks alles hebbe we niet erg duur gegeten en onze magen waren weer goed gevuld. Na het eten de bus terug gepakt naar het hotel. Rond half 9 waren we hier weer terug in het hotel en hebben we beide lekker de stof van ons lijf afgedoucht. Nu liggen we wat op bed ik (Sabine) typ nu dit verhaal en Siemen ligt naast mij op bed en speelt op zijn DS. Onze voeten krijgen nu lekker wat rust, wel nodig na deze erg lange wandeling op de deze warme dag. (buiten 34 gr. Met een gevoelstemperatuur van 40 gr) We hebben allebei al een lekker kleurtje gekregen en bij mij zijn mijn birkenstocks al duidelijk in het wit zichtbaar op mijn voeten.

image We gaan nu even verder genieten van een glaasje wijn en voor Siemen van een biertje met wat lekkers erbij.

Alvast weltrusten voor straks.

Morgen hebben we een rustdag en blijven we hier in de buurt van het hotel. We gaan hier in de buurt nog wat winkelen en voor de rest lekker met een boek aan het zwembad liggen.

dinsdag 20 juli 2010

Dag 3: Het Vaticaan en de wijk Travestere

Okee vandaag even een kort verhaaltje.

image Na weer een heerlijk ontbijt besloten we vandaag richting het Vaticaan te gaan. Via de bus en de metro zijn we daar aangekomen. Na een kleine wachtrij (15 minuten) konden we in de Sint Pieter om daar de koepel te beklimmen. Dit waren totaal 551 treden. Dit leverde echter wel een prachtig uitzicht over Rome op. Daarna zijn we de kerk nog in geweest en hebben we op het Vaticaan nog even rondgelopen. Toen zijn we verder gegaan met de wandeling van het boekje.

image Volgens planning zouden we na deze wandeling het Colloseum bezoeken, echter had het bezoek aan het Vaticaan wat langer geduurd dan verwacht ondanks onze ruime planning. Omdat we anders te weinig tijd voor het Colloseum zouden hebben besloten we een andere wandeling te doen. Deze ging door de wijk Travestere. Deze wijk heeft een typische Italiaanse/Romeinse uitstraling. Hier hebben we een kerk bezocht (St. Maria), dit was de eerste katholieke kerk in Rome. Verder hebben we nog een heuvel bezocht die een prachtig uitzicht geeft over de stad. Deze plek is bij bruidsparen erg geliefd omdat er hier ook een prachtige fontein staat.

image Na eenmaal terug in het hotel te zijn, hebben we ons even opgefrist en zijn we bij een lokaal restaurant pasta gaan eten. Deze was erg goed en we hadden ons buikje weer rond gegeten. Daarna snel weer naar het hotel aangezien het al donker werd (ze eten hier erg laat, dus wij deden dit keer vrolijk mee, we gingen om 20:30 eten). Nu weer lekker slapen en onze voeten wat rust gunnen aangezien we weer erg veel gelopen hebben (oja, we hebben een openbaar vervoerkaart, maar deze gebruiken we erg weinig aangezien we zoveel mogelijk proberen te lopen en te zien).

image Voor morgen staat het Colloseum op het programma samen met de bijbehorende wandeling. En tot slot onze laatste wandeling. Hier zien we o.a. de piramide die hier in Rome staat.

Weltrusten en weer tot morgen

maandag 19 juli 2010

Dag 2: Wandeling 2 + 1 van onze reisgids 100% Rome (Spaanse trappen, Trevifontein en het Pantheon)

Hier zijn we dan weer met een verslag van onze 2de dag!

image Nadat het gisteren erg laat geworden was (1:00 uur) besloten we vandaag om 8 uur op te staan. Rond 9 uur zaten we aan het ontbijt wat erg goed was, net zoals het kingsize bed (super geslapen!). Bij het ontbijt was er keus genoeg, verschillende soorten broodjes, croissantjes, toast en roggenbrood. En ook met drinken was er ruime keus, zelfs champagne was mogelijk. Omdat dit ons eerste ontbijt was besloten we dit te pakken (wie had anders verwacht?). Na ons buikje lekker rond gegeten te hebben besloten we richting de supermarkt te gaan om drinken te halen voor onderweg. Daarna zijn we richting het centrum gegaan en hebben we route 2 en 1 gelopen van de reisgids 100% Rome die we bij ons hebben.

image We zijn begonnen met wandeling 2. Deze bracht ons langs de volgende bezienswaardigheden: villa borghese, de Spaanse trappen, Piazza del Popolo (met op dit plein de Santa Maria del Popolo) en we zijn op de top van de Pincius (een van de 7 Romeinse heuvels) geweest. Ook zagen we hier verschillende kerken en fonteinen.

image Daarna hebben we wandeling 1 gedaan. Hier hebben we verschillende kerken gezien. Ook hebben we het paleis van Barberini, de Trevifontein en het Pantheon bekeken. Dit zegt jullie allemaal waarschijnlijk niet veel, maar op internet kun je hier genoeg over vinden. (oftewel we hebben geen zin om dat hier allemaal neer te zetten).
image Verder hebben we het lekkerste ijsje van heel Rome gegeten (volgens de locals best gewaardeerd) en we hebben ook nog een lekkere ijskoffie op (frappe). Dit hebben we gedronken bij de bekendste koffiebar van heel Rome (hier worden de koffiebonen vers geroosterd en gemalen). Dit was ook duidelijk te proeven in de smaak, hij was erg goed! Zelfs Siemen genoot van zijn glas frappe.

Na even een pasta en een pizza naar binnen gewerkt te hebben op een simpel maar gezellig terrasje midden in het centrum, besloten we richting het hotel te gaan. Onze voeten begonnen namelijk imageerg gevoelig te worden. Terug in het hotel hebben we nog een duik genomen in het zwembad en daar nog even gerelaxt. Toen eenmaal de zon begon onder te gaan zijn we maar richting onze hotelkamer gegaan. Nu even dit verhaaltje typen en dan weer lekker slapen.

Voor morgen staat het Vaticaan en het Colloseum op het programma. Dit zijn weer 2 wandelingen uit het boekje van 100% Rome. Het boekje geeft aan dat je ongeveer 1 wandeling per dagdeel kunt doen, maar wij zijn weer zo eigenwijs om er dan gewoon 2 te doen. Hopelijk doen onze voeten morgen een stuk minder pijn.

Groetjes en alvast weltrusten

Siemen & Sabine

image Oja, leuk om jullie reacties weer te lezen.Even wat vragen beantwoorden: Het teveel betaalde geld hebben we terug gehad. De meneer was wel erg chagerijnig. En technische hulpmiddelen werken niet in combinatie met de treinen uit Rome (helaas), en moeder geef de gouden tip maar eens. We hadden de deur gewoon open gezet en toen was de spiegel snel weer bruikbaar. En nee, we durven niet meer aan het touwtje te trekken (naja mag niet meer van Sabine ;)) En alle Italianen de groeten doen hebben we helaas geen tijd voor. We moeten al zoveel zien!

zondag 18 juli 2010

Dag 1: De Heenreis

Hallo Allemaal,

Hier ons eerste berichtje vanuit Rome. Na een lange reis zijn we gelukkig inmiddels al weer een paar uur in ons hotel.

imageDe reis begon toen we vanmiddag door mijn ouders (ouders Sabine) werden afgezet op Eindhoven Airport. We waren op tijd op het vliegveld aangekomen. Bij aankomst zijn we gelijk naar de incheck balie gelopen. Er stond een kleine rij, hier moesten we aansluiten omdat ik een koffer bij me had die moest worden ingecheckt. Dit alles verliep zonder problemen, ook door de douane heengaan was zo gepiept. We moesten onze zakken leegmaken en ik moest mijn hoedje afzetten. Verder kon ik wonderbaarlijk met al mijn sieraden gewoon door de metaaldetectie-poort heen. Siemen mocht zijn schoenen nog even uittrekken en toen zat dat er ook weer op. Na eerst nog even een rondje gemaakt te hebben op eindhoven airport besloten we een plekje op een bank te zoeken. Siemen had een lekker flesje drinken voor ons gehaald en na lang wachten konden we naar het vliegtuig.

imageNa een kleine vertraging (10 minuten) vertrokken we eindelijk richting Rome. Na een vlucht van ongeveer 2 uur kwamen we om kwart voor 5 aan op Ciampino airport. Na de koffer opgehaald te hebben besloten we een bus te pakken naar het dichtstbijzijnde treinstation om zo de trein richting centraal station Rome (Termini) te nemen. Echter bleek dit makkelijker gedacht dan gedaan. Eenmaal aangekomen op het station, was het even flink zoeken welk spoor we moesten hebben richting Termini. Beeldschermen werkte maar half, en gaven verkeerde informatie. Na navragen werd eindelijk duidelijk welke trein we moesten hebben.

imageAangekomen in Termini moesten we onze Roma-pass ophalen. Hiermee kunnen we 3 dagen onbeperkt reizen en 2 musea bezoeken.  Dit bleek ook makkelijker gezegd dan gedaan, want het station is vele malen groter dan Utrecht. Dus dit leverde een hoop gezoek op. Nadat we dit hadden gevonden, besloten we alvast een treinkaartje te kopen om bij het hotel uit te komen. En ook hier ging het allemaal niet probleemloos. We probeerden een briefje van 20 euro in de automaat te doen, wat het apparaat aangaf te accepteren, kregen we helaas geen wisselgeld terug, maar een mooi papiertje met 19,10 euro tegoed erop. Dus wij weer opzoek naar een informatiebalie om het geld terug te krijgen. Ondertussen hadden we enorme dorst en een beetje honger (het was hier zo’n 37 graden!).  Snel even een MacDonalds opgezocht en hier de grootste beker drinken gehaald (was helaas maar 0,5 l , desondanks ging het er goed in!). Na veel gezoek eindelijk een trein gevonden die naar het hotel ging. En vervolgens hebben we nog zo’n 15 minuten gelopen naar het hotel. Dit was veel sjouwen met de koffers.

imageEenmaal aangekomen bij het hotel bleek het allemaal de moeite waard te zijn. Zodra we de deuren binnen kwamen kwam de koele lucht ons tegemoet. Na een klantvriendelijk ontvangst gingen we naar onze kamer.  Deze ziet echt echt heel chique en modern uit! Van alle gemakken voorzien zegt men dan. Ook het bed is heerlijk (heel groot), en de douche werkt goed (harde straal met eventuele massagestand!). Daarna even genoten in de bar van een biertje/wijntje/schaaltje chips, en alvast de route voor morgen voorbereid te hebben, besloten we maar te gaan slapen.

Weltrusten en tot morgen.

Oja, bij het douchen werd de badkamer een beetje vochtig, en er hing zo’n mooi touwtje aan de muur, dus besloot ik (Siemen) hier maar een paar keer aan te trekken. Er gebeurde helaas niet zoveel. Na 1 minuut ging opeens de telefoon over op onze kamer. Sabine durfde natuurlijk weer niet op te nemen, dus besloot ik dit maar te doen. Het was de receptie van het hotel met de mededeling of alles in orde was, aangezien het alarm afgegaan was. Na gezegd te hebben dat we dachten dat dit voor de afzuiging was, moest hij ook wel een beetje lachen. Gelukkig mochten we in het hotel blijven en kunnen we nu heerlijk slapen.

De voorbereiding

imageHallo Allemaal,

Zoals jullie nu allemaal kunnen lezen is het weer zover. Ook dit jaar weer op vakantie. Onze bestemming is nu Rome. Voor de mensen die het nog niet weten, dit ligt in Italië.

Om Rome goed te bekijken hebben we een reis van 6 dagen geboekt. We vliegen op 18 juli om 14:30 uur met Ryanair richting Rome. En op 23 juli komen we om 14:10 weer op Eindhoven aan.

imageEen echte planning wat we gaan doen hebben we nog niet gemaakt. De bedoeling is uiteraard zoveel mogelijk zien! Hiervoor hebben we een boekje “100% Rome” gekocht. Hier staan wandelingen in die we gaan lopen.
Via deze blog gaan we jullie uiteraard op de hoogte houden van wat we hier allemaal gaan meemaken. Dus wil je graag weten wat we allemaal doen, dan lees deze blog!

Oja voordat we het vergeten, we vinden het leuk om jullie reacties te lezen!